Copacul, uriaş de felul lui, stufos şi ramificat,
aproape că trecea neobservat (la prima vedere), atât de întunecoasă era valea
din fundul grădinii. Nu de puţine ori ţi se putea întâmpla, odată aflat în
preajma lui, mai ales dacă-i trăgeai şi un pui de somn, ca să visezi chestii cu
iubiri imposibile dintre ciuperci şi femei, dintre inşi nemulţumiţi de propria
condiţie şi domnişoare pentru care lumea se înfăţişa limpede ca lumina zilei,
dintre femei-strigoi venind din sfera lor cu greu şi hedonişti care, deşi
atraşi de necunoscut, renunţau în ultima clipă, speriaţi nevoie mare.
Greu de spus de ce asemenea vise: era ceva în
atmosferă, între ramurile copacului care te dădea peste cap oricât de împotriva
somnului de amiază te-ai fi dovedit? Cine ştie!
Lângă el se oprise acum Gorobete Eduard care,
după ce-şi înăbuşise un râgâit de la omleta pe care şi-o gătise cu noaptea-n
cap, dădu totuşi glas unei indispoziţii intestinale, faptă ce-l aruncă pe
fiu-său, Valentin, într-o mirarea de-a dreptul hamletiană.
- Asta-i o logică care-mi scapă, mormăi el uşor
confuz. Nu râgâi dar pe partea cealaltă...
- Vali, zise Eduard neascunzîndu-şi feelingul
autoritar, până răsare soarele tre’ să-l trântim la pământ. Pune mâna pe secure
şi taci.
- Pă pomu ăsta? întrebă Vali uimit. Ăsta? Tocmai
p-ăsta? Altu’ nu se găsea? De ce, bre?
Toată lumea din sat cunoştea copacul. Câte nu se
spuneau despre el. De exemplu, adepţii teoriei conspiraţiei referitoare la
originea lumii îmbrăţişau ideea că pomul fusese plantat de extratereştri. Încă
de la începuul timpului. Un copac, sacru sau nu, dar care cu siguranţă era
menit a face legătura dintre Terra şi lumea/lumile lor. Unii, clienţi fideli ai
crâşmei, obişnuiau deseori să-şi verse oful şi maţele la baza lui, ferm
convinşi că pomul îi ascultă şi, într-un fel sau altul, le va îndeplini
dorinţele.
La un moment dat, careva din satul vecin, un
împătimit al teoriei Pămîntul Plat, se suise până-n vârf şi de acolo începuse
să peroreze despre cum din turn (care turn?) pe/spre câmp vede dumnealui voievozi
cu plete. Şi că, da, pământul e plat, într-adevăr, linia orizontului e dreaptă,
nu e strâmbă, nimic nu se curbează, ie peste tot nori şi linii drepte, bă, deci
trăim pă ceva plat nu pă o bilă.
Deci n-ai văzut aşa ceva de cum putea lumea să
cunoască acel pom. Organizaţia (secretă de altfel) a tinerelelor din sat,
organizaţie care de altfel îşi propusese anul acesta o expansiune agresivă în comunele
din tot judeţul se strângea la baza lui, în anumite nopţi din vară, şi, pe
întuneric, cu puterile neajutate nici de leul şi nici de vulturul care au
lucrat împrejurul lui Luca şi Marcu şi Matei, neajutate de nimic decât de ele
însele (prin noi însene, era una din devizele lor, cum altfel decât secretă) se
cufundau în ritualuri greu de reprodus aici. Din lipsă de spaţiu şi de timp nu
de ruşine. Iarna, un ditamai derdeluşul formându-se tocmai din vârful dealului
pe care sta aşezată grădina şi până la baza copacului, copiii se dădeau în
draci cu săniile sau pur şi simplu călări pe sacoşi din plastic şi vrând-nevrând
îmbrăţişau trunchiul la sosire. Cu timpul, inscripţii de tot soiul începuseră
a-i popula baza: numa’ gheaţă-n capu’ teu, nu scuipa contra
vîntului, ficţiunea+talentu’+pastişa egal iniţiere estetică, jos
editurili sus blogurili, a citi înseamnă a recitii, cine
scrie azi pentru copii mîine nu va fi băgat în seamă nici măcar la rubrica şî
alţi, dacă idealul tău e să mergi vara în concediu însemnă că eşti
prost făcut grămadă... şi aşa mai departe. Scrijelite cu briceagul în
scoarţa groasă, în prealabil uneori jupuită pe unele locuri, minitextele
reuşiseră să creioneze pomului un aspect de, să zic aşa, artă rurală literară.
De toată frumusţea.
- Decât p-ăsta vrei tu să-l dăm jos?, reveni Vali
cu un glas ca dintr-o cavernă din epoca primitivă. Altu’ nu găseai, bre? De ce
să-l tăiem? Stai să ne mai gândim, poate se mai găsesc şi alte soluţii. Chiar
nu poţi să nu-l tai? De ce să-l tai?
- Întrucât, răspunse Gorobete sec. Întrucât,
pricepi?
- Întrucât ce?, întrebă băiatul, serios.
Academic, dacă mă gândesc mai bine.
- Deoarece pentru că fiindcă..., răspunse
Gorobete automat şi pe acelaşi ton sec. Auzi o voce, undeva în adâncurile
capului său, care-i vorba despre cum „următoarele replici trebuiesc jucate cu
un entuziasm frizând euforia cuiva bogat în duh” dar decise a nu-i acorda
atenţie. Pur şi simplu pentru că putea. Cu "tî" nu cu „ţî”.
- Greşit, veni prompt replica lui Vali. Toate
trei ie de acelaşi fel. Ai vrut tu să spui ceva dar te-ai bâlbâit. Oi fi băut
prea multe ţuici şi asta ţi-a afectat judecata.
Gorobete îl privi lung, Vali interpretă greşit
gestul, continuă ridicând uşor glasul de parcă s-ar fi temut să nu fie
întrerupt:
- Ştiu că mama are ceva cu tine pe tema asta, eu
însă nu. Din partea mea poţi să bei până cazi lat. E ficatu’ tău nu al meu. Şi
nici n-am să te spun mamii, stai liniştit.
- Am s-o iau altfel, glăsui Gorobete ca atunci când
realizezi că persoana căreia i te adresezi se situează pe acelaşi nivel cu
tine, chiar dacă la un nivel mai mult ce ţine de subconştient decât de
conştient. Trebuie să tăiem copacul aşa ca să se mire proştii. Hai, pune mâna
pe secure şi dăi că ne apucă ziua.
- Proştii n-are cum să se mire, zise Vali după ce
iniţial fu cât p-aci să pună mâna pe secure. Se miră un filosof, te miri tu când
tragi din luleaua aia a ta, te poate mira existenţa liberului arbitru dar nu
prostul. Că de aia e prost. Zace. Sclavul instinctului. Pentru el emoţia
artistică e egală cu zero. N-are în cap decât informaţii. Banale, la obiect,
lipsite de transcedental. Să se mire proştii e ca şi când ai vorbi de funie în
casa spânzuratului dând vina pe mort pentru fapta sa.
Gorobete îl privi, din nou, lung pe fiul său dar
după aceea îşi făcu de lucru cu ascuţişul securii, încercându-i tăişul cu
degetul.
- Am înţeles, vrei să ştii, concret vorbind, în
ce fel să se mire proştii. Ei bine, e simplu: să se mire până li s-o apleca. Să
se uite mai întâi şi apoi să se mire până li s-o apleca.
- N-are cum să ţi se aplece de la asta. Poate în
literatura sefe sau aia horror. Cînd te miri, părerea mea, ţi se puate întâmpla
să ajungi la nişte anumite concluzii în privinţa lumii. Care te vor întoarce la
180 de grade. E periculos să te miri. Rişti să vezi că nimic nu este ceea ce
pare. Că valorile-s întoarse pe dos. Că înţelepciunea lumii ăsteia e nebunie în
ochii lui Dumnezeu iar înţelepciunea Lui trece drept prostie. În ochii
oamenilor. Nu zic că nu trebuie să te miri vreodată, e chiar o datorie morală
s-o faci, măcar să nu mori prost dacă nu şi din alte cauze, dar atenţie că
rişti să-ţi perizi minţile dacă te laşi dus de valul mirării.
După care lucrurile rămaseră cum le ştim cu toţii
că au rămas: pomul tăiat, mirarea celorlalţi membri ai familiei, mama/soţia
înţelegând c-o duc greu şi altă soluţie nu existase, fuga de casă a băieţilor
cei mari ai lui Gorobete, plata fonciirii, panarama..., scuze poiana lui Yohan
etc...
Din când în când, aici vroiam s-ajung, mai ales
în nopţi lungi, albe, firos de intense depedeve al planului raţional, criminale
chiar şi tot din acest punct de vedere, cei doi obişnuiau să-şi amintească,
prin vis parcă, de un moment al existenţei lor când ieşiseră din ei, lumea
devenise, fie şi pentru un timp scandalos de mic, altceva, gen un ceva rezervat
doar celor iniţiaţi. O exclusivitate.
Când oare se întâmplaseră toate astea?
Nici unul din ei, nici până astăzi, nu şi-a putut
răspunde.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.